Monday, January 3, 2011

hey itu dulu la!

salam..

musim persekolahan sudah bermula..kalau dulu satu hari sebelum naik sekolah, aku sudah melaram dengan peralatan sekolah..sumenye mesti kena baru..kalau tak baru memang alamatnya melalak la aku kat umah..tapi itu mase kecik-kecik,.standard la sume mau baru..
tapi laaaa ni pulak aku tak nak da accessories yang baru..aku cume mau jodoh yang baru..gagagaga...

sehari sebelum naik sekolah, aku tengok mak aku busy-busy sediakan barang adik aku ke sekolah..huru-hara macam nak sekolahkan 5 orang anak..padahal cume seorang jek yg tinggal..aisy, mak..mak..

ini beza dulu dan sekarang.....

dulu:
anak-anak: " mak, jahitkan lencana kat baju ni..nanti cikgu rotan.." (mak kena jahit)

sekarang:
mak: "ayah, tolong hantar jahit lencana ni kat kedai pak mamat". (pak mamat kena jahit)

dulu:
mak: 'nah duit sekolah rm2 (campur-campur duit syiling)..belanja jimat-jimat..kalau tak penting atau mahal sangat tak yah beli".

sekarang:
ayah: 'ni duit sekolah (smbil hulur duit not rm5)..kalau rehat kena makan..jangan jimat sangat duitnya untuk beli makanan.

dulu:
malam sebelum nak pi sekolah..semua terkocoh-kocoh susun buku untuk esok sbb takut mak marah..

sekarang:
mak yang terkocoh-kocoh susun buku untuk adik sbb adik aku x reti susun buku sendiri..apekah?sedangkah umurnya sudah menjangkau 13 tahun..

dulu:
"da makan, basuh pinggannya, jangan letak jek"

sekarang:
mak: letak jek pinggannya kat tepi sink tu adik..nanti mak basuh".

dulu:
petang-petang mesti keluar main guli ke main alipom ke main baling selipar ke.

sekarang:
balik-balik jek uma bukak komputer mengadap facebook..selang beberapa tahun spek tebal 3 inci..(sodap!)


kesimpulannya?


8 comments:

  1. Betul2.. Zaman kita dulu lebih berdikari dr budak2 zaman sekarang.. Tp akak still admire zaman mak & bapak kita.. Diorg lebih independent dr kita..

    ReplyDelete
  2. u are right..bdk2 skg ni rugi coz diorg xrasa ape ertinya susah.act susah tu lah yang ajar kita cara nk brdikari..

    ReplyDelete
  3. kan!memang pun..zaman mak bapak kite lagi independent../kompem x leh lawannya..

    ReplyDelete
  4. milah: susah dulu senang kemudian kan..

    ReplyDelete
  5. manja dan dimanjakan. haha!

    ReplyDelete
  6. nice. aku teringat aku dulu2.

    ReplyDelete
  7. ko dulu2 cmne lak?lagi manja ke?walla!

    ReplyDelete

anda terpilih untuk memilih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...