Monday, March 7, 2011

sapa kata kita tak boleh?

in the name of Allah,

tertarik , menarik, tertawan aku dengan satu ayat dari lecture tadi " human have a gene for making flies grow wings"..wohoo!its all about how u will choose the criteria for selecting a candidate gene..or dengan bahasa Laymannye macamana u nak identify human disease genes..opps, tapi bukan itu yang aku nak tulis kat entry ni..sangat complicated (sebenarnye aku tak paham langsung camne..hihihi)..

tapi yang membuatkan mata aku terbeliak kat lectures (padahal tengah tersengguk-sengguk tadi) bilamana human gene ni boleh growkan wings kat lalat..masyaAllah..sungguh unik ciptaanMU..so, aku balik dan terus menggoogle camne sayap tu tumbuh kat badan lalat gune human gene..



based on gambor kat atas ni, lalat yang takde wings biasanya sebab mutant (DNA lalat ni mengalami mutasi yang menyebabkan gene untuk penumbuhan sayap da tarak)..dan species lalat yang mempunyai sayap dikatakan sebagai 'wild type" atau original species..maka, bila kita nak create another lalat species with wing (untuk lalat mutant), kita boleh letak human gene (LHX2) kat chromosome lalat mutant...human gene (LHX2) akan meng'completekan' gene yang ada dekat lalat mutant untuk menggalakkan proses penumbuhan sayap pada lalat tersebut (proses ni disebut complementation)..

wooo..tetibe aku terasa pening dengan ayat yang aku taip kat atas ni..takpelah..you will get the clearer explanation in the pictures above..


nota buku: agak-agak kalau aku nak create kucing bersayap gune human gene ni boleh tak ek?


2 comments:

  1. adakah manusia mempunyai potensi untuk bersayap? sbb untuk menyayapkan lalat kena letak gene orang, adakah pada zaman dahulu kala homo sapien bersayap.? wohaaa...

    ReplyDelete
  2. hahaha..mau create manusia bersayap ke?maybe kalau nak create colour anak mata senang la mcm design baby tu..kalau nak bubuh sayap kat orang leceh la kot..hihihi..banyak benor gene nak kena tambah..

    kalau homo sapiens zaman dulu ade sayap, adakah mereka takde lengan tangan?lengan ganti ngan sayap ka?wohoo!:)pening2!

    ReplyDelete

anda terpilih untuk memilih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...